Biografische oefeningen

Praktisch:

Als je aan een biografische oefening wil beginnen, zorg dan eerst voor een rustige omgeving. Steek een kaars aan, zet radio en televisie uit. Ga zitten op de plek in je huis of tuin waar je nu het liefste zit en waar je niet zal gestoord worden. Je kan de antwoorden opschrijven in een dagboek en zo een innerlijk gesprek voeren, of je kan je verhaal vertellen aan je man of vrouw of vriend of vriendin. Het is ook mogelijk dat je je gevoelens uitdrukt in kleur, met bv pastelkrijtjes, of met aquarelverf.

Met deze oefeningen kan je aan de slag gaan. Je zal aanvoelen wat biografisch werken kan zijn en of het iets voor jou is. In de biografische counseling geeft Myriam aangepaste oefeningen die je op weg zetten om je leven te helen.

Als iets een moeilijk thema voor je is, kan je Myriam ook vragen met jou een gesprek te hebben hierover. Je kan haar dan bellen voor een afspraak. Je kan ook een telefonisch gesprek aanvragen.  Tel: +32(0)14/63.57.24   gsm 0486/54.59.80

Oefeningen:

WIE ben ik?

1) Je kindertijd
Denk aan je vroegste kindertijd: de plek, de mensen, de dingen, de ervaringen. Wat herinner je van die tijd?
Welke gevoelens komen daarbij op?

2) Verliefdheid – Liefde
Wanneer was je eerste verliefdheid? Kan je dat gevoel opnieuw oproepen?
Ben je nu verliefd op iemand? Ga na hoe dikwijls je verliefd bent geweest. Hoe heb je dit alles beleefd?
Is de verliefdheid die je gevoeld hebt voor je huidige partner overgegaan naar liefde? Hoe is dat gebeurd?
Wat is voor jou verliefdheid? Wat is liefde?

3) Je eigen plek
Welke plek in je woning is voor jou het meest aangenaam? Ga daar zitten en beschrijf die plek.
Wat staat er aan voorwerpen die iets zeggen over jou? Wat zeggen ze?
Welke voorwerpen heb je gekregen? Wat zeggen ze over je relaties?

4) Je ouders
Denk aan je moeder. Schrijf haar karaktereigenschappen op. Ga dan na welke van die eigenschappen jij ook hebt. Ben je er gelukkig mee?
Welke kwaliteiten heeft je moeder die altijd zullen blijven verderleven?

Denk aan je vader. Schrijf zijn karaktereigenschappen op. Ga dan na welke van die eigenschappen jij ook hebt. Ben je er gelukkig mee?
Welke kwaliteiten heeft je vader die altijd zullen blijven verderleven?

5) Op de lagere school
Schrijf je volledige naam op zoals je in het eerste leerjaar schreef. De herinneringen van de lagere school zullen dan helderder voor je worden.
Welke herinneringen komen op? Wat voor een kind was jij in de lagere school? Druk of stil, slordig of ijverig, levendig en speels of bang en teruggetrokken? Hoe was je relatie met de leerkrachten? En met je klasgenoten? En met het leren zelf en de leerstof?

6) In de tuin
Maak een tekening van een tuin waarin je speelde als kind.
Welke herinneringen komen daarbij naar boven?
Wat hebben deze herinneringen te maken met de persoon die je nu bent?

7) Op school
Welke markante leerkrachten heb je gehad op school of in het hoger onderwijs? Hoe werd je innerlijk geraakt door hen? Hoe heeft dit verder in je leven gespeeld? Wat hebben ze te maken met wie je nu geworden bent?

Relaties

1) Kan je drie mensen noemen die je als je vrienden beschouwt? Welke karaktertrekken waardeer je in hen? Waarmee heb je het moeilijk?

2) Denk aan je partner. Maak dan een abstracte tekening die intuïtief iets uitdrukt over je relatie.
Daarna druk je in woorden uit hoe je je relatie beleeft. Wat is de rijkdom van deze relatie? Wat zijn voor jou struikelblokken? Hoe wil je werken aan je relatie?

3) Denk aan een bijzondere ontmoeting of relatie in je kindertijd of puberteit. Schrijf een brief aan die persoon waarin je uitlegt waarom hij of zij zo bijzonder was voor jou en jouw leven. Misschien wil je de brief achteraf ook opsturen, maar je kan hem ook gewoon in je dagboek bewaren.

4) Hoeveel broers en zussen heb je en welke positie neem je tussen hen in. Hoe voelt het tussen hen? Schrijf daarover een bladzijde in je dagboek. Hoe is de samenhang (of de afwezigheid daarvan) tussen hen? Hoe zijn deze relaties geëvolueerd tijdens je leven? Welke wensen heb je in verband met hen?

Voor wie geen broers of zussen heeft: Hoe waren en zijn nu je dromen en wensen die te maken hebben met het hebben van broers of zussen? Is er iemand die hen vervangt?

5)Hoe ziet je huidige seksuele leven eruit? Is het een uitdrukking van liefde voor je partner, of heeft het een andere betekenis? Of vlucht je de intimiteit? Hoe wil je je seksuele leven verbeteren, zodat het een uitdrukking is van wie je nu bent?